Monday, September 7, 2009

Peraturan 5 Saat (3)

SAMBUNGAN...

Kak Yaya dan aku masih lagi dalam mode terkezut dengan kejadian yang belaku dalam sekelip mata tadi…


Pada ketika itu juga, kedengaran bunyi loceng di pintu masuk hadapan yang menandakan ada orang yang memasuki CZ… Aku dan Kak Yaya saling berpandangan. Fuhh nasib baik! Ingatkan geng MIB tu lagi, rupa-rupanya seorang pemuda yang bersuit blueblack masuk ke dalam CZ. Eh…jap…jap…tunggu seminit! Uikkss…aku rasa ni macam uniform pengawas sekolah aku ni! Hemm…betul lah tu tak dapat disangkal lagi, pengawas sekolah aku lah tu…


“Kak Yaya, bagi sedozen cream puff! Cepat eh! Orang ada hal ni!” ujar si mamat pengawas sambil tertoleh-toleh melihat pintu depan CZ…hai macam wanted je mamat ni… tah..tah dia kot yang jadi alien yang geng MIB cari tu!


“Sorry, cream puff ni ada setengah dozen je lagi..”ujar Kak Yaya.


“La mane pulak lagi setengah dozen tu?!”


“Tu…Tu ade kat situ” beritahu Kak Yaya kepada si mamat pengawas sambil jari telunjuknya yang runcing itu menghala ke arah aku! Hah…sudah! Mampus lah aku!


Belum sempat, aku nak mengorak langkah beribu-ribu batu sambil tangan menjinjit beg plastic berisi setengah dozen cream puff, terasa beg sekolah aku ditarik-tarik!


“Weih, apa ni main tarik-tarik! Beg aku ni mahal tau!” marahku pada mamat pengawas tu…


Dalam hati, ‘walaupun beg ni turun-temurun dari zaman along…hem nak jimat punya pasal, aku dah ubah suai dah beg ni jadi macam beg baru! Aku jahit sulam sikit, lepas tu tambah butang-butang terpakai…tu yang jadi valuable tu. My artwork piece! Aku buat modification tu pun sampai 3 hari aku puasa tau sebab nak beli benang berbagai pakai duit lorh! Huh~’


“Weih, budak KECIK! Kasilah aku setengah dozen cream puff kau tu! Aku bayar dua kali ganda dari harga asal, amacam?!” haik..bunyi cam desperate jer…tapi kan ade ke patut panggil aku budak kecik?! Hampas betol! Tauu la aku tak tinggi mana…kurang-kurang aku tak sombong dowh~


Hemm… ape eh aku nak panggil mamat pengawas ni?! Hah! Idea dah datang!


“Woi budak GALAH! Ade hati kau buli budak kecik macam aku ni! Report Cikgu Budin kang baru kau tahu! Pengawas pe benda buli orang! Eh..kau tau tak, aku dah seminggu ikat perut tau sebab nak beli setengah dozen cream puff kat CZ ni… kau pe tahu! Senang-senang je redah masuk CZ, pastu mintak-mintak cream puff yang aku beli ni…ape kes?!” semburku pada mamat pengawas yang perangai pun ala-ala mawas je aku tengok!


“Weih, aku bukan mintak free…aku bayarlah! Macam tu pun nak berkira ke??? Besok-besok pun kau boleh beli lain cream puff tu!”


“Eh…budak galah ni… sorry sikit eh! Dah aku kata tak boleh…tak boleh le namanye…takkan tak paham kot…kang aku cakap bahasa arab kang lagi kau tak paham!” Cis, nak berebut cream puff dengan aku sorry la..no chance! Aku gila punya siot mogok lapar kat sekolah sampai seminggu, kau pulak senang-senang datang nak kebas aku punya cream puff phew!~


“Emmm..tak pe lah, tak mati ke bulur pun kalau aku tak dapat setengah dozen cream puff kau tu…lain lah kau kan...mane de duit nak beli tu semua… agaknya tunggu ujung bulan baru dapat rasa cream puff tu… kesian aku tengok! Tak pe lah, aku kasi chance lah untuk budak kecik macam kau ni! Kak Yaya, bungkus je lah cream puff yang ada tu! Cepat sikit tau karang ada yang jadi udang bakar ni!” sindirnya sinis.


Aku terus terdiam! Tanpa sebarang kata! Barang kali apa yg dicakapkan pengawas@mawas tu betul lah… Sementara tu, Kak Yaya segera membungkuskan pesanan si mawas kerek tu… Setelah beg plastic bertukar tangan, budak galah tu pun berlalu pergi dengan tergesa-gesa…


“GEDEBUK!!!” Aikk… cam buah nangka busuk jatuh je… Owh rupa-rupanya si budak galah tu tersadung kaki kerusi. Seraya dengan itu, cream puff yang dibelinya terjatuh ke lantai. Aku pulak ape lagi tergelak besar le melihat adegan lucu di depan mata. Hahahahahaha! Mau gegar CZ ni gara-gara gelak ketawa aku. Tapi aku ada perasan sesuatu lah… budak galah tu tak sampai lima saat pun, cream puff yg tergolek atas lantai tu dikutipnya dan dimasukkan kembali ke dalam kotak!


Aiikkk… takkan la dia pun pakai prinsip tu??? Prinsip “PERATURAN 5 SAAT”?!!!!!

Ishk…ishk..ishk..nampak je kaya tapi kedekut rupanya.. eh tapi kalau aku pun, aku akan kutip balik selagi benda yang jatuh tu, aku dapat kutip dlm masa kurang dari 5 saat! Rezeki tu… tak baik membazir…Alah jatuh kejap je kat lantai bukan bermakna dah kotor kan???? So, itulah yang digelar “ PERATURAN 5 SAAT AMNI FARIHA!” tak sangka aku..ade gak budak yang guna peraturan tu, ingatkan aku sorang je… Kalau Nani dengan Za tau aku ada peraturan gini, maunya dikatakan aku ni kedekut plus bakhil plus pengotor agaknya…yelah makanan dah jatuh atas lantai, mesti diorang anggap kotorkan?!


* * * *


Pada suatu pagi yang hening, kedengaran kicauan burung-burung keluar mencari rezeki, deruman enjin kereta di jalanan yang menyumbang kepada pencemaran…huhuhuhuhu pe benda la yang aku nak describe nih… Actually pagi ni ialah pagi yang best, ceria seindah suria! Heheheheh… seronok giler aku ke sekolah walaupun aku jalan kaki jerk…mana taknya, hari ni first time ibu bagi aku bekal nasi goreng! Waaaaaa… terharu lah…. Ibu, alang sayang ibu!!!! Yang menambahkan kegumbiraan aku pagi ni, sebab kejap lagi kelas pertama start dengan subjek kimia. Subjek yang paling aku minat tuh! Lepas tu pulak sambung dengan subjek sejarah. Pergh…subjek sejarah la antara subjek yang paling aku skor dalam exam. Hihihihihih… kadang-kadang aku pun pelik kenapa aku suka subjek sejarah, sedangkan kawan-kawan sekelas buat tahi mata jer time tu… diorang kata subjek ni ubat tidur yang paling mujarab dalam sejarah perubatan DUNIA! Huh?! Apa-apa pun, pagi ni ialah pagi terindah aku… macam nak catat dalam diari jer…huhuhuhhuu~


Yes! Lebih kurang 200 meter lagi dari pintu pagar utama sekolah, Amni Fariha akan mencatakan rekod baru dalam sejarah hidup ni… tak pernah-pernah aku dapat sampai ke sekolah tepat pukul 7 pagi ni… selalu paling awal pun dalam pukul 7.15 je… Hip..hip..horey! satu rekod baru dicatat heh! Hish aku rasa macam nak buat dokumentari HARI INI DALAM SEJARAH lah, lepas tu hantar kat RTM…


Tanpa aku sedari, sepasang mata aku yang bundar ni menangkap sesuatu?!


‘Eh..apasal kereta BMW 8 series tu berhenti kat tepi semak tu? Ini mencurigkan ni… tah..tah.. ada komplot penculikan!!! Yelah, kereta dah cun dah kaler hitam, lepas tu cermin dia tinted lagi! So, tinggal tunggu mangsa untuk dicekup!!! Nak diikutkan, sekolah aku ni memang banyak anak-anak “lord” belajar kat sini… Contohnya, KP aku tu, hari-hari datang sekolah naik DUCATI merah dia tu…tahulah dia tu kaya, tapi janganlah menunjuk pulak… Aisyeh, tapi smart jugak KP tu… kadang-kadang cair jugak aku menengoknya…adoyai!!!’ aku mula memasang teori dan andaian yang bukan-bukan…


“Hurm… sepanjang aku sekolah kat sini dekat 4 tahun dah, tak pernah terserempak pun dengan kereta mewah tepi semak cam gitu…Agaknya, hari ni aku ‘terawal’ sangat ke sekolah…tapi ini kes yang mencurigakan ni..tak boleh dibiarkan, kena report kat pak cik misai@pak guard sekolah ni” ujarku pada diri sendiri. Pada masa yang sama, mata aku masih lagi terpaku pada kereta BMW 8 series tuh! Dalam hati, ‘hai…jadi detective conan lah aku hari ni…hikhikhikhikhik’


Namun belum sempat kakiku melangkah menuju ke pondok kecil pak cik misai tu, muncul sekujur tubuh daripada ‘seat’ belakang kereta mewah tu…tak berkelip mata aku melihat makhluk yang keluar dari kereta BMW tuh….


p/s: agaknya siapakah makhluk Allah yang keluar dari kereta BMW tu??? dan apakah yang bakal terjadi pada AM??? nantikan part seterusnya!

No comments: