Monday, September 28, 2009

Bumi Kinanah Aku Jejaki...

subahanallah! itulah perkataan pertama yang muncul dibibir setelah menjejakkan kaki di Bumi Misr pada 24 September, Khamis, 5.40 pg... tika itu, terlahir sebuah kekaguman pada diri yang kerdil ini kerana aku bakal berkuliah, bakal menuntut ilmu di bumi penuh barakah...yang banyak melahirkan para aulia dan tokoh2 Islam... subahanallah! subahanallah! subahanallah! maka dengan itu, aku ingin soroti sedikit pengalaman di Bumi Misr yang aku kira tidak dapat dijual beli dengan apa sekalipun...

pertama kali tiba di airport terminal 3 di kaherah, aku dan sahabat2 menanti untuk beberapa ketika kerana karenah birokrasinya yang aku kira sangat membuang masa... sementara menunggu, aku dan beberapa sahabat lain-kak in, ainnisha, dan fadzillah... menuju ke tolilet untuk melunasi hajat yang tergendala di atas kapala terbang sebelumnya...heheheh namun sebaik sahaja memasuki toilet tersebut, kak in mendapati tiada air mahupun tisu yang doleh digunakan untuk istinjak... kesian kak in... dalam pada masa yang sama, masuklah seorang wanita berbaju dan berkerudung serba hitam... agaknya orang arab Misr... dia cuba berbahasa basi dengan kami...(of course lah dlm bhs arab takkan bhs tamil pulak ye..huhuhu) pada mulanya kukirakan dia sangat baik dan peramah orangnya, namun semuanya dimusnahkan oleh sebatang rokok....pada mulanya kami tidak memahami apa butir bicara yang diperkatakan... almaklumlah penguasaan terhadap bahasa arab kami pun masih pada tahap sederhana... pada ketika itu, kukirakan wanita itu ingin meminjam pemeti api, rupa2nya tekaan ku meleset sama sekali.... akhirnya untuk merungkai pembicaraan yang aku kira pembicaraan antara itik dan ayam... ada lah seorang ukhti yang lupa kutanyakan namanya, menyuruh kami berkata 'LA' kepada wanita Arab tersebut...kata ukhti tersebut, wanita itu cuba menawarkan sebatang rokok kepada salah sorang daripada kalangan kami...akhirnya kami mengerti apa yang cuba disampaikan oleh wanita arab itu... setelah kami mengatakan "LA"maka wanita itu pun berlalu dan masuk ke tandas untuk merokok agaknya...wallahua'lam... aku dan sahabat2 pula bergegas keluar dari tandas tersebut... itulah pengalaman pertama kami berbicara dengan seorang yang bernama Arab...

namun, pengalaman pertama tersbut tidak membuatkan aku dan para sahabat melabelkan semua Arab bersikap demikian...kerana sentiasa ber'husnuzon' itu lebih baik dan jauh daripada sebarang prasangka dan fitnah... walaupun dalam keletihan yang amat sangat (yelah, 11 jam 55 minit berada di atas flight...) rombongan pelajar ARB batch ke-2 disambut dengan senyuman manis para senior... bagi pihak akhowat, kami ditemani senior Izzati, Akak Siti dan Akak Farahin...bagi pihak ikhwah tak tahu lah pulak...(malas nak amik tahu lah...) kami kemudiannya dibawa terus ke hostel ataupun lebih dikenali dengan 'RUMAH AMANAH'...dan program pada hari tersebut adalah istirahah (rest@rehat)...

sebaik sahaja sampai di 'RUMAH AMANAAH', kami diberi sedikit briefing dan kami dihidangkan dengan makanan Arab Misr yang dikenali sebagai 'tokmiyah' (tak tahu nak ejalah pulak...) 'tokmiyah' ini menurut para senior ada 4 jenis. pertama, 'tokmiyah batotis', 'tokmiyah bizinjals',
'tokmiyah kacang ful' dan 'tokmiyah inti telur' (lupa pulak namanya dlm arab....akak senior sorry ye kalau salah sebut dan eja nama makanan tu...hehehhe) sebelah malam pula, kami dihidangkan dengan satu lagi makanan arab yang dikenali sebagai 'aruz mandi' yang dibeli di sebuah kedai bernama HadratulMaut(nama tempat di Yaman)... menurut akak senior, 'aruz mandi' ni berasal dari Yaman...wallahu a'lam)... dan buat pertama kalinya jugak, aku makan secara berjemaah yakni makan menggunakan talam....Masya Allah! aku sangat terharu dengan kemeriahan ketika makan berjemaah ni...ukhuwah yang wujud sebelumnya menjadi lebih kukuh... tambah pula, akak2 senior makan bersama dan memperkenalkan satu amalan baru buat aku... yakni "SUAPAN PERTAMA BUAT SAHABAT". tika itu, aku berharap dan berdoa agar ukhuwah fillah yang terbina ini akan sentiasa dipelihara oleh Allah dan dikuatkan tautan hati antara sahabat2 ini... selain itu jugak, kami juga dikenalkan dengan makanan arab lain seperti 'fathirah'... alhamdulillah, perut aku dapat menerima makanan arab ni... rasanya sangat sedap especially 'fathirah' susu... hehhehehe...thanks akak belikan kita orang 'fathirah' tu... =)

apa2pun, aku sangat terharu dengan akak2 senior yang sangat bertungkus lumus menyediakan segala-galanya buat kami adik2 baru.... jazakillah ya ukhti! may Allah repay all of ur kindness!

p/s: asif jiddan kerana aku tidak sempat update blog ni... agak susah nak dapat akses internet di sini... ini pun alhamdulillah aku dapat sewa broadband dari akak Arifah yang tinggalkat ARMA tu... sewanya sehari (24 hours) 16 genih... oklah..aku sangat mengejar masa sekarang ni..dan kesian jugak dekat sahabat2 lain yang menunggu nak guna broadband ni... aku end upkan posting kali ni di sini...moga Allah meberkati pengembaraan ilmu aku dan sahabat2 di bumi barakah, bumi kinanah, bumi para anbiya' , bumi para aulia... Insya Allah, aku akan nukilkan lagi sambungan catatan permata ini pada kali yang lain...

No comments: