Tuesday, July 20, 2010

natijah imtihan...

Selawat dan salam atas junjungan kekasih Allah, yang menjadi nur bagi seluruh alam, atas jerih payah baginda, hari ini aku masih lagi diberi nikmat terbesar dalam hidup iaitu, nikmat Islam dan Iman….

Menyelusuri kisah hidup dibumi anbiya’ yang tak dapatku nukilkan semuanya diblog ini…. Hampir setahun aku berdiri dibawah langit Mesir, langit yang tak pernah menjadi impian aku sebelumnya… tapi takdir Allah, aku disini…

Di bumi para aulia’ ini, aku mengenal erti hidup, mengenal erti susah payah, mengenal erti menghargai dan dihargai… di sini aku menimba sesuatu yang baru , memberi ibrah…
Suatu ketika dahulu (sem1), aku mentah dlm menilai sesuatu, jahil dlm membezakan sesuatu, ambil mudah dalam sesuatu….natijahnya aku terus berkhayal dalam ulit lena yang sangat panjang… namun semuanya berubah dlm sekelip mata, seperti firman Allah, “KUN FA YA KUN”…. Natijah imtihan menyesakkan dada, mengecewakan hati, menghampakan harapan… dengan rasib 2 madah aku tersungkur di tengah jalan…menangis jua sia2…tidak bisa mengubah keputusan, tidak bisa mengulang masa…

Bermula dgn satu harapan, bermula dgn dokongan sahabat2 dan family, aku mengorak langkah ke hadapan mencari satu titik bernilaikan positif… aku terus bersangka ini hanyalah ujian dari YANG MENGASIHI aku… memetik kalam-Nya dlm al-furqan “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum, sebelum mereka mengubah keadaan mereka sendiri” (13:11) berteraskan wawasan baru, natijahnya pengharapan tiada tara… Alhamdulillah pengucapan terbaik tika ini, menjadi simbolik kesyukuran kepada Pemilik Segala Rahsia, natijah imtihan jayyid!!!!!!!!!!! Jayyid satu penghargaan atas segala usaha doa dan tawakal… walaupun sekadar jayyid, aku bersyukur tiada terkira…

Insya Allah, semester baru akan bermula 2 bulan lagi…. Dan saat itu aku akan bergelar pelajar tahun satu, dan mengalas satu lagi tanggungjawab baru sebagai azhariah…berat tapi itulah hakkikat… hidup diteruskan tanpa ragu-ragu…masa tetap berdetik tanpa henti-henti…aku??? Aku ingin bermula dengan nafas baru…nafas yang menyegarkan, iringi aku dengan doa kalian… Ya Allah tunjukkillah aku jalan-MU yang lurus, Kau tetapkanlah hati aku dalam agama-Mu, dalam mentaati perintah-Mu dan dalam berjihad dijalan-Mu….Ameen!


p/s: sepatutnya entry ni upload minggu lepas disebabkan lack of time and internet connection problem, so hari ni baru dapat upload... the first touch after quite long farewell...huhhuuhu
(adakah ini petanda aku akn kembali aktif dgn blog???? no answer...allhua'lam... wish for that huh...)

No comments: