Tuesday, April 21, 2009

hari itu dlm sejarah

hemm... ri sabtu lepas, 18 april! first time aku mengajar mathematics budak darjah 4 & 5.... susah gak jadi cikgu ni ye...ingatkan main bantai saja... but aku work hard la, buat preparation segala macam nak bagi bebudak tu paham.... eh, lupa lak nak bg taw aku ngajar ni bukan kat sekolah tapi kat tempat tuisyen laa... aku ganti ayah aku jap dia g kursus kat langkawi...

ok first tue, aku buat preparation utk mengajar shari seblm mengajar so that aku tau la apa content yg nak diajar kat anak org tu, kang salah ajar kang kena backhand parents diorg lak..khikhikhikhikhi....plus, aku siap buat work list utk diri aku sendiri.... work list tu aku tulis apa benda yg aku perlu buat dari mula kelas sampai abes kelas... nervous punya pasal aku sampai fikir cara apa nak kasi budak2 hormat aku ngeh3x.... well, aku come out dgn solution 3 peraturan yg perlu bebudak tu ikut, lau nak masuk kelas aku...cewah blm apa2 lagi dah tunjuk belang heeeee....

wokeh first rule kelas aku, hormat! kena saling menghormati antara pengajar dgn pelajar... then, bising! jgn buat bising dlm apa cara sekalipun unless utk berbincang dan bertanya shj. last but not least, jujur! mesti jujur dan jgn menipu sebab Allah tu Maha mengetahui...so bila aku tanya diorg faham atau tak diorg tak leh tipu aku heeeee lau tak phm apa yg aku ajar kena ngaku...bab aku nak tolong dorg ja...bukan nak telan diorg....since aku ni masih human being yg waras haaaaaaa...

Alhamdulillah, sepanjang kelas aku ngajar tu tak de serious thing yg happen! yelah, perkara bising, budak hyper active, budak muka blurr, tu mmg tak leh elak la ofkos belaku nyer...... tapi yg aku tak tahan pasal diri aku ni... haaaaaa tulisan cam cakar ayam , comot, tulis sikit punya senget...huh bikin malu jer... hampeh tul! yela aku bukannya cikgu diorg dan tak de pengalaman langsung bab2 pegang2 marker pen and tulis atas white bord nih.... time skolah lu pegang chalk pun bila terasa nak menconteng papan itam jer...kuikuikuikuikuikui....plus, dah la ketar sebab bru first time nak ngajar, tulis la plak cam teruk nak mampus... ahhhhh belasah jer.... aku ckp kat bebudak tu "sorry la tulisan saya tak cantik so, kalau tak phm apa yg saya tulis, sila angkat tangan tanya" fuh, skema abis ayat tuh...

yg lebih haru biru lagi dan agak memalukan, aku ni dah la tak reti guna white bord dgn pemadam dia yg entah apa2, abis tangan aku jadi itam...mula tu aku tak perasan tangan tu kotor kena dakwat marker tu, dah tu selamba badak aku lap muka aku yg berpeluh abis... lepas tu aku sambung balik ngajar....bebudak tu mmg hampes kot nak tego muka aku dh jadi itam...diorg diam jer... then, bila aku dah abes ngajar kelas darjah 4 tu aku switch ngajar kelas darjah 5 lak... bila masuk kelas tu students2 gelak2 kat aku... aku pun heranlah aku ni bukanya dlm rancangan lawaking ke hapa nak senyum2 gelak2 kat aku...

alik2 ada budak laki sorg ni tanya, cikgu apasal muka cikgu ada belang2 hitam cam nak masuk tentera jer... aku pun apa lagi terkejut beruk yg amat la... aku tanya betul ker ada belang itam, aku ingat budak2 ni shj nak kenakan aku...dah tu aku chao p check muka kat cermin...hemmm...apa lagi mmg berbelang itm la muka aku! patut la diorg gelak smpai keras perut! siot tak guna ade ke patut gelakkan cikgu! ishk..tak patut tol lah diorg ni! dah bersih sikit2 ku pun masuk ke kelas...still la belang itam tu dah ilang tapi kesan dia tu still leh nampak la...so, sajer nak cover malu hahahahahahha aku buat2 la kata, aku ni masuk nak mengajar biar comot sikit tak pa! aku bukannya masuk kelas ni nak mengorat..heeeee mmg aku tahan malu thap gaban! muka aku ni dah tak taw tebal berapa puluh inci dah! huh cipan+tenuk tol?!

overall, aku puas hati laa... bukan suma org ada pengalaman macam aku kan?! so aku patut menghargai pengalaman yg tak seberapa nih...apa2 pun kerja mengajar ni totally bukan senang seperti yg disangkakan sesetengah pihak... tambah pulak nak ngajar maths dlm bhs inggeris... fuh, really mencabar lah! sapa yg jadi cikgu tu, korang mmg org yg terkuat dr segi fizikal dan mental! chaiyok! ganbatte ne! pekerjaan ni mmg pekerjaan yg mulia... so aku lebih menghargai profesen ni selepas aku merasai sendiri kerjaya ini! hope aku akn menjadi pengajar yg baik walaupun bukan utk pelajar2 tapi utk anak2 aku yg akan dtg itu sudah memadai! Insya Allah!

1 comment:

faiezz said...

pengalamn yg menarik...
btol..
bkn sume owg leh rse penglaman yg x t'nilai 2...