Friday, April 10, 2009

haaa...baru teringat

aku ada pengalaman nak kongsi nih...1 April yg lalu...aku kena g interview tuk biasiswa JPA. heeeeeee guest what, aku ader lah jumpa kwn lama aku...dia mintak course bussines admin, aku lak mintak social sains...well, lama tak lama tu kira tu kawan aku masa sekolah rendah tu...lama gak lah dah 6 tahun tak jumpa...eh..sebenarnya aku bukan nak cerita drama jejak kasih tu... ok focus and straight to the point....

ok, aku kena gi temuduga tu kul 8 pg, yup aku sampai tepat on time but yg lecehnya kena ikut giliran list name tu...lama gak la tunggu dari kul 8 pg sampai kul 10 baru nama aku diorg panggil... yg menambahkan kenervousan aku tu, temuduga ni buat in group...so group aku ni agak pelik bab the only one group yg ditemuduga juz ada seorg perempuan (means aku la tu)....and the other 4 members in the group tu adalah guys...dlm erti kata yg lain sepisies lelaki...aku nih dah la nervous...dah tu kena lak group dgn guys...aku bukannya reti sgt nak comunicate dgn sepisies tu.... yelah, aku dari form 1 sampai form 5 dok kat sekolah yg penuh dgn girls aja...mau tak kekok aku... kena sekali kena bincang dgn 4 org lelaki....hush...

nak dijadikan cerita lebih menakutkan, 4 org guys tu... mak aihh tinggi cam pokok kelapa belakang rumah aku tu... aku ni plak dah la...rendah cam pokok herba tu...aish men, taik kelawar atas simen...and one more thing, 4 org guys tu, 2 melayu, 2 cina...imagine la aku cam na time tu ... gabra tahap gaban la...kalau 4 guys tu melayu tak kisah sgt....ni ada chiniese... tapi tak pe lah aku redah jer.... and special things ttg group aku ni, 4 guys tu lak dari kedah, aku sorg jer dari perlis...

yg mengerunkan lagi, group kitorg ada group discussion....ofcos la conduct in english... tapi aku cam sengal jer bila interviewers tu kasi tajuk kat group aku...mak aiih... bagi aku tajuk tu agak susah lah, yelah bagi org cam aku ni yg dah tinggalkan alam persekolahan dekat 4 bulan...and dlm masa 4 bulan tu plak asyik enjoy jer...tajuknya "FIRST CLASS FACILITIES, THIRD CLASS METALITIES" bunyik cam senang jer..tapi cuba la korg fikir aku yg mawar berduri dlm room tu nak pikir pun cam tak leh pikir...lost...idea tak dtg...tak tahu nak ckp apa...though kami diberi masa bout 10 to 15 minutes to have a discussion bout the topic be4 we start... yelah walaupun aku debator pencen..susah gak nak ckp...bab time debate dolu2 kitorg diberi masa seminggu sblm bahas tajuk tu...so sempat la nak cari info, statistik pasal usul yg dikemukan.....dah tu leh lah ckp kaw2 time berhujah... ini tak juz within 15 minutes..of cos la not much yg aku bleh hujahkan...redha jer...

ok, time group discussion yg betul2, kami ikut giliran lah sapa nak ckp dulu, then kalau ada yg nak tambah2 tu tambah jer point yg ada...bukan sempat pikir pun... tapi lepas temuduga tu baru aku perasaan yg group aku tu ckp merapu jer..tak de point...(termasuk aku la tuh..huhhuhhuhu sedihnyer sob..sob..sob) yelah kami banyak nya menghurai berdasarkan contoh2 facilities yg ada kat Malaysia ni... sepatutnya aku rasa dia kena wat cam karangan gak lah ...sorg 1 isi....dan ofkos kena bagi contoh... for example: first ckp la pasal kepentingan facilities yg ada kat Malaysia, then ckp pasal kenapa org selalu missused kan facilities yg disediakan, then ckp lak cara nak mengatasi masalah org yg suka rosakkan facilites tu... aish..kenapa la aku tak terpikir nak ckp or suggest kat group aku cam tu...bila dah terpikir dah terlambat dah...

anyway, aku rasa kitorg dah buat yg terbaik...kalau ada rezeki dapat la tawaran biasiswa tu..lau tak dapat pun mesti ada hikmah disebaliknya....buat masa ni tawakal tu yg penting...nak kat usaha dah usaha dah..juz wait and see....

No comments: