Saturday, August 7, 2010

Matruh-Siwa, Taqqarub kpd Allah…




Selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasullullah S.A.W, berkocaknya darah dan keringat baginda dalam memperjuangkan ad-din dimuka bumi ini…dgn penuh rasa syukur kurafa’kan kpd Illahi, Alhamdulillah aku merasai nikmat Islam dan Iman pada hari ini…moga dikekalkan imannya dlm Islam…amin…

Beberapa hari yg lalu…percutian musim panas kali pertama aku rasai semenjak aku menjungjung langit Mesir… Matruh-Siwa bukanlah satu perjalanan dekat malah antara perjalanan yang terjauh sepanjang pemukiman aku di bumi anbiya ini selain Mansurah dan Alexandria….
Pemusafiran aku kali ini ke kawasan laut mediterenean yg terkenal dgn kecantikan lautnya yang memukau mata memandang…. Subahanallah dan masya Allah adalah ungkapan terbaik utk mengambarkan kecantikan alam semula jadi ciptaan Al-khaliq…. Tidak dapat digambarkan kecantikaan pantainya yang memutih dan lautnya yang membiru…. Seluas mata lensa…luas lagi mata ciptaan tiada tara ini dlm menangkap seribu pemandangan alam ini…


Baru kusedari nikmat pengelihatan atau al-basor ini sgt tidak ternilai…. Betapa sepasang mata kurnian-Nya mampu menerobos alam ciptaan ini tanpa batas…360 darjah… Masya Allah, aku sgt bersyukur!!! Ciptaan2 Allah ini membawa minda kita untuk memikir sejenak ttg kekuasaan-Nya… ttg kebesaran-Nya…ttg kebijaksanaan-Nya….Maha suci Allah! Allah menciptakan alam ini penuh rahsia, bagi mereka2 yang ingin memikirkannya…

Berakhirnya lawatan di sekitar matruh-siwa, bersama kenangan yang terindah di pantai2 terutamanya pantai Agiba, pantai 7 warna yang tiada rezeki untukku menyaksikan 7 warnanya ketika matahari terbenam, kami bertolak pulang ke Kaherah pada hari yg ke-3…
Semasa perjalanan, kiri dan kananku disajikan dgn pemandangan padang pasir sahara yang menghangatkan…. Pohon2 yang beranting tapi tiada daun menghijau…kering-kontang…bak padang jarak padang terkukur, namun masih lagi ada yang menempati kawasan ini… jarak antara kediaman dengan kediaman yang lain agak jauh… Masya Allah, masih ada yang mampu mengharungi lautan hidup di sahara… itulah kekuasaan Allah….

Siang pun mula melabuhkan tabirnya, malam mula menjelma… saat ini, kuperhatikan kaki langit…nun jauh di satu sudut horizon, matahari terbenam?! Allhamdulillah…aku diberi kesempataan oleh Allah untuk memerhatikan satu lagi keindahaan alam ini, Subhanallah, satu ungkapan yang sgt ternilai utk menggambarkan perasaan ini…yang kali pertama meihat matahari terbenam di sahara… nampaknya Allah menggantikan sesuatu yang aku inginkan dengan yang lebih baik… kupinggin melihat matahari itu terbenam diufuk lautan yang terbentang luas, namun dikurnia-Nya sepasang mata ini melihat matahari itu terbenam dikaki langit padang sahara yg berpasir halus….

Begitulah yang terprogram dlm percaturan yang Maha Esa, aku menjejaki INDAHNYA ALAM ini bukanlah semata-mata untuk keseronokkan, namun ia adalah wasilah untuk aku taqqarub kepada Pemilik Sekalian Alam…

Aku memetik kalam-Nya dalam kitabul-aziz :
“dan di antara tanda2 (kebesaran)-Nya adalah penciptaan langit dan bumi dan makhluk2 yang melata yang Dia sebarkan kpd keduanya. Dan Dia Maha Kuasa mengumpulkan semuanya apabila Dia kehendaki” (As-syura 42:31)

p/s: sebenarnya entry ini nak diuploadkan pada akhir bulan Julai yang lepas, tapi malangnya kesibukkan dengan mehnah dan tribulasinya membataskan langkah di alam blog…

No comments: